Introductie van het hoofdstuk — Ik en mijn lijf —

Als je aan de slag gaat met je eigen ontwikkeling, dan kan het bijna niet anders of dat heeft ook z’n weerslag op de manier waarop je je voelt, op de manier waarop je in je lijf zit, op je energie, en misschien ook op de dingen die je eet of juist niet eet. Het gold allemaal voor mij. Het was zoeken naar de juiste balans. Waar heeft het mee te maken dat ik me voel zoals ik me voel? Wil ik niet teveel, of: doe ik niet te weinig? Moet ik me schuldig voelen? Of juist niet? Hoe groot is de impact van mijn keuzes? Op mij, maar ook op mijn gezin? Leef ik gezond genoeg?

Het zijn allemaal onderwerpen die aan bod komen in het hoofdstuk Ik en mijn lijf. Van voedsel voor de geest – ik heb prachtige inzichten aangereikt gekregen – tot voedsel voor het lijf. Lang niet alles ging van een leien dakje. En gedragsveranderingen vragen oefening. Zo weet ik inmiddels niet alleen dat hardlopen goed voor me is, maar ook dat ik het ook graag doe. Maar dat laatste heeft echt wel een tijdje geduurd. Want wat vond ik hardlopen een nutteloze bezigheid: rennen zonder een doel. Wat me hielp om toch door te zetten, was om met een groepje van start te gaan. Een stok achter de deur. En daarnaast ook mijn trots. Want ik wilde per se nooit als laatste eindigen…

Nu loop ik ook in m’n eentje met plezier, al vind ik een groepje nog steeds wel gezellig. En ik voel me er prima bij. Maar gezond leven is maar één van de onderdelen in het hoofdstuk Ik en mezelf. Want het begint misschien wel allemaal met food for thought.

door kleinborkel

Plaats een reactie